- 30
Strzelanie do rzutków na OSI MYŚLIWSKIEJ:
- Po sprawdzeniu gotowości do rozpoczęcia strzelania, prowadzący podaje kolejno rzutki w czasie do 3 sekund od okazania przez zawodnika gotowości do strzału. Sędzia podaje rzutek bez komendy zawodnika.
- Po oddaniu strzałów przez wszystkich znajdujących się na stanowiskach strzelców, następuje przejście zawodników na stanowiska następne i tak aż do zakończenia serii.
- Przy strzelaniu z podchodu, strzelcy całej grupy zajmują miejsca na stanowisku wyczekiwania.
- Strzelec, na którego przypada kolejność strzelania, staje przed ścieżką podchodu, ładuje broń, jednak jej nie zamyka. Na komendę prowadzącego strzelanie: „marsz” – strzelec zamyka broń i trzymając ją oburącz, skierowaną wylotami luf w kierunku strzelania oraz skośnie ku górze, z kolbą na wysokości biodra, podchodzi naturalnym, równomiernym krokiem na wyznaczonej ścieżce strzeleckiej.
- Rzutki podaje się w czasie, kiedy podchodzący strzelec znajduje się na wyznaczonej ścieżce strzeleckiej, nie dalej niż 14 a nie bliżej niż 11 metrów od wyrzutni.
- Po przekroczeniu linii końca podchodu (11m od wyrzutni) sędzia podaje komendę „powtórzyć przejście”, w przypadku braku komendy „powtórzyć przejście” rzutek przyjęty przez zawodnika zalicza się zgodnie z wynikiem strzału, bez możliwości powtarzania.
- Po ukazaniu się rzutka (rzutków), strzelec składa się i oddaje jeden lub dwa strzały.
- Po oddaniu strzałów należy, nie odwracając się, broń otworzyć, rozładować i z otwartymi komorami nabojowymi wrócić na stanowisko wyczekiwania.
- 31
Strzelanie do rzutków na KRĘGU MYŚLIWSKIM:
- Strzelcy całej grupy ustawiają się w rzędzie (gęsiego), zgodnie z ustaloną kolejnością, za odpowiednim stanowiskiem strzeleckim, skąd pojedynczo podchodzą na to stanowisko.
- Strzelec, na którego przypada kolejność strzelania, zajmuje stanowisko strzeleckie, ładuje broń, przyjmuje postawę gotowości i podaje komendę „daj”, po której podaje mu się rzutek lub rzutki, w czasie do 3 sekund od podania komendy.
- Strzelec składa się i oddaje jeden lub dwa strzały dopiero po ukazaniu się rzutka.
- Po oddaniu strzałów należy otworzyć broń, całkowicie ją rozładować i z otwartymi komorami nabojowymi, po okazaniu jej sędziemu, opuścić stanowisko strzeleckie.
- Rzutki w dublecie powinny się krzyżować w miejscu pomiaru w kole o średnicy 1 metra.
- 32
Strzelanie do rzutków na PRZELOTACH:
- Strzelcy całej grupy ustawiają się w rzędzie (gęsiego), zgodnie z ustaloną kolejnością, za odpowiednim stanowiskiem strzeleckim, skąd pojedynczo podchodzą na to stanowisko.
- Strzelec, na którego przypada kolejność strzelania, zajmuje stanowisko strzeleckie, ładuje broń, przyjmując postawę gotowości i podaje komendę „daj”, po której podaje mu się rzutki w czasie do 3 sekund od podania komendy.
- Strzelec składa się i oddaje jeden lub dwa strzały dopiero po ukazaniu się rzutka.
- Po oddaniu strzałów należy otworzyć broń, całkowicie ją rozładować i z otwartymi komorami nabojowymi, po okazaniu jej sędziemu, opuścić stanowisko strzeleckie.
- Trafienie zalicza się do linii stanowiska.
- 33
Przy wszystkich strzelaniach do rzutków, rzutki należy unieważnić i podać nowe, jeżeli:
- Rzutek rozerwie się przy wyrzuceniu, a przed oddaniem strzału.
- Tor lotu rzutka odbiega od normy i rzutek nie został przyjęty; jeżeli rzutek został przyjęty zalicza się wynik strzału, jednakże strzał w takich warunkach jest dopuszczalny tylko wtedy, gdy zachowane są warunki bezpieczeństwa, a rzutek jest w locie.
- Rzutek podano przed komendą strzelca lub przed przyjęciem przez niego postawy gotowości.
- Rzutek podany jest z niewłaściwej wyrzutni (krąg).
- Ponadto, przy strzelaniu dubletów (kolejność przyjęcia rzutka dowolna):
1). zamiast dubleta podano rzutek pojedynczy,
2). zamiast pojedynczego podano dublet,
3). obydwa rzutki zostaną rozbite jednym strzałem. - Rzutki nie zostały wyrzucone jednocześnie (dopuszczalna tolerancja 0,5 sekundy), nie dotyczy konkurencji „oś” i „przeloty”.
- Rzutki zderzą się w locie przed strzałem.
- 34
Strzelanie do makiety ZAJĄCA W PRZEBIEGU:
- Strzelcy całej grupy zbierają się na stanowiskach wyczekiwania, skąd – zgodnie z ustaloną kolejnością – podchodzą pojedynczo na stanowisko strzeleckie.
- Każdy strzelec powinien zakończyć serię dziesięciu strzałów w czasie do 5 minut, a pięciu strzałów do 2 minut i 30 sekund od chwili zajęcia stanowiska.
- Makietę zająca uruchamia się w czasie do 3 sekund od przyjęcia przez zawodnika postawy gotowości.
- Po ukazaniu się makiety w oknie przebiegu strzelec powinien złożyć się, oddać do niej jeden lub dwa strzały, po czym przeładować broń, przyjąć znowu postawę gotowości i oczekiwać ukazania się makiety następnego przebiegu, postępując podobnie aż do zakończenia całej serii przebiegów makiety.
- Przebieg makiety należy unieważnić i powtórzyć, jeżeli:
1) makieta ukaże się z niewłaściwego kierunku,
2) makieta ukaże się w pozycji jak po trafieniu,
3) nastąpi przed strzałem zakłócenie ruchu makiety z przyczyn technicznych, a strzelec nie oddał strzału,
4) uruchomienie makiety nastąpi przed przyjęciem postawy gotowości strzelca lub po upływie 3 sekund jednak tylko w przypadku gdy strzelec nie oddał strzału,
5) w wyniku awarii makieta nie sygnalizuje trafienia.
- 35
Strzelanie do makiety DZIKA W PRZEBIEGU:
- Strzelcy całej grupy zbierają się na stanowisku wyczekiwania, skąd, zgodnie z ustaloną kolejnością, podchodzą pojedynczo na stanowiska strzeleckie. Każdy strzelec powinien zakończyć serię dziesięciu strzałów w czasie do 5 minut lub pięciu strzałów w czasie 2 minut 30 sekund od chwili zajęcia stanowiska,
- Makietę dzika uruchamia się w czasie do 3 sekund od przyjęcia przez zawodnika postawy gotowości.
- Po ukazaniu się makiety w oknie przebiegu strzelec powinien złożyć się i oddać do niej jeden strzał, po czym ponownie załadować broń, przyjąć znowu postawę gotowości i oczekiwać ukazania się makiety następnego przebiegu, postępując podobnie, aż do zakończenia całej serii przebiegów makiety.
- Przebieg makiety należy powtórzyć, jeżeli:
1) makieta ukazała się z niewłaściwego kierunku,
2) nastąpiło zakłócenie ruchu makiety, a strzelec nie oddał strzału,
3) uruchomienie makiety nastąpiło przed przyjęciem postawy gotowości lub po upływie 3 sekund, a strzelec nie oddał strzału. - Po zakończeniu serii przebiegów, należy ocenić wartość przestrzelin na makiecie, a przed ponownym jej użyciem wszystkie przestrzeliny zakreślić i zakleić naklejką lub nakleić nową makietę.
- 36
Strzelanie do makiety ROGACZA i LISA:
- Strzelcy całej grupy zbierają się na stanowisku wyczekiwania, skąd, zgodnie z ustaloną kolejnością, podchodzą na stanowiska strzeleckie,
- Strzelcy, na których przypada kolejność strzelania, stają na wyznaczonych stanowiskach strzeleckich i oświadczając kolejno „gotów”, oczekują na sygnał do rozpoczęcia strzelania,
- Każdy strzelec oddaje 5 strzałów ze słupka stałego oraz 5 strzałów z pastorału (o gładkiej powierzchni, końcach niezaostrzonych, długości od 2 do 2,2 m, średnicy od 2,4 do 3 cm). Organizator zapewnia 6 jednakowych pastorałów dla każdego zawodnika w grupie oraz możliwość bezpiecznego odłożenia pastorału przez strzelca, każdorazowo po oddaniu strzału. Podczas strzelanie pastorał jest ustawiony prostopadle do podłoża. Podczas strzelania z pastorału, ani strzelec ani pastorał nie może być oparty o słupek stały. W tym celu organizator wyznacza obszar, w którym pastorał może być oparty wyłącznie o podłoże.
- Prowadzący strzelanie, po stwierdzeniu gotowości strzelców na stanowiskach, daje komendę „rozpoczynamy strzelanie”, która jest sygnałem do rozpoczęcia strzelania i od tej chwili mierzy się czas jego trwania,
- Po komendzie prowadzącego strzelanie, strzelcy w przypadku pełnej serii oddają w czasie do 10 minut nie więcej niż po pięć strzałów do makiety rogacza i lisa w dowolnej kolejności,
- Po upływie 10 minut (a przy serii skróconej po upływie 5 minut) od rozpoczęcia strzelania, prowadzący podaje komendę „koniec strzelania”, po której strzelcy obowiązani są natychmiast – niezależnie od tego, czy zdążyli oddać wszystkie strzały, czy też nie – otworzyć i rozładować broń i z otwartymi komorami nabojowymi opuścić stanowiska strzeleckie,
- Jeżeli w czasie strzelania makieta opadnie lub zmieni prawidłową pozycję należy przerwać strzelanie, poprawić makietę i kontynuować strzelanie,
- Po zakończeniu serii strzelania, należy ocenić wartość przestrzelin na makietach, a przed ponownym ich użyciem wszystkie przestrzeliny zakreślić i zakleić naklejką lub nakleić nowe tarcze.